علت غلظت خون و راه های درمان

غلظت خون بیماری است که در سالهای اخیر زیادتر شده است. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول قرمز خون) از حد معمول بالاتر برود، غلظت خون رخ می دهد که حد طبیعی آن در مردان 45 درصد و در زنان پایین تر از این مقدار است که اگر این غلظت در مردان بالاتر از 60 درصد و در زنان بالاتر از 55 درصد شود، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

غلظت خون چیست؟

غلظت خون یعنی بخش گلبول های قرمز، چند درصد از خون کامل را اشغال کرده است. نحوه کار نیز به این شکل است که از فردی 2 سی سی خون گرفته می شود. سپس این خون در دستگاه سانتریفیوژ با دور زیادی به چرخش درمی آید و بر اثر این چرخش، بخش های مختلف خون از هم جدا می شوند. در ادامه یک ستون که به گلبول های قرمز اختصاص داده شده است، از سایر بخش های خون جدا می شود و درصد را اعلام می کند. اما چه زمانی هموگلوبین خون در حد طبیعی است؟ در زنان، اگر میزان هموگلوبین بین 16-12 (48- 36 درصد) و در مردان بین 18- 14 (56-42 درصد) باشد، طبیعی است. اصطلاح غلظت خون را ما زمانی به کار می بریم که میزان گلبول های قرمز خون، از عدد 52 در زنان و از عدد 56 در مردان تجاوز کند. در این صورت بیمار دچار پرفشاری و غلظت خون شده است.

علت بروز غلطت خون چیست؟

تنها راه تشخیص وجود غلظت خون، دادن آزمایش خون و اندازه‌گیری (اچ.تی.سی) هماتوکریت است. بعد از اینکه جواب آماده شد، پزشک دو دسته علت اولیه و ثانویه پیش رو دارد.

علت اولیه

مغز استخوان بدون هیچ محرکی از بیرون، خود به خود رفتار آنارشیستی نشان داده و شروع به تولید گلبول قرمز می‌کند که به آن پلیستمی می‌گویند و افزایش غلظت اولیه نامیده می‌‌شود. درصد کمی از غلظت خون شامل علت اولیه می‌شود.

علت ثانویه

بین 95-90 درصد از کسانی که با غلظت خون به متخصص مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که غلظت خون ثانویه دارند و این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نرسد. در این هنگام با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می‌شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می‌کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن را با افزایش تولید گلبول قرمز جبران کند. نمونه کسانی که با این مشکل مواجه می شوند، افرادی هستند که در ارتفاعات بلند و کوهستانی زندگی می‌کنند و چون با کمبود اکسیژن روبه رو هستند، دچار بیماری غلظت خون می‌شوند.

علائم غلظت خون چیست؟

1- سرخ شدن صورت

2- تیرگی رنگ لب به ویژه هنگام انجام فعالیت های ورزشی

3- اختلالات تنفسی مثل تنگی نفس

4- اختلالات هوشیاری،‌ منگی و ‌خواب آلودگی

5- اختلالات بینایی مثل تاری دید

6- ضعف و بی حالی

7- سردردهای غیرطبیعی

8- برجستگی وریدهای چشم

9- خارش بدن به ویژه بعد از دوش گرفتن با آب گرم

درمان طبیعی غلظت خون

1- آلبالو

2- آب لیموی ترش

3- موز، زنجبیل، زیره و جعفری

4- پیاز خام سفید شیرین (افراد دارای غلظت خون و انسداد عروقی نباید در مصرف پیاز پخته زیاده‌روی کنند)

5- آلو به صورت ناشتا، خون را تصفیه می‌کند.

6- آویشن، موجب کاهش غلظت خون می‌شود.

7- اکلیل الملک (ناخنک)، موجب جلوگیری از لخته خون می‌شود.

8- انار، انگور و بید، به عنوان پالایش خون استفاده می‌شود.

9- توت سیاه، تمشک، تمبر هندی و پاپریکا (فلفل قرمز آمریکایی)، خون را رقیق می‌کند.

10- خیار سبز، خرما، خرقه، چوبه، چغندر، جین سینگ و ترشک (رومکس)، خون را تصفیه می‌کند.

11- چای ترش، جلوگیری کننده از غلظت خون می‌باشد.

12- کدو مسمایی، سیر، چوب چینی، موجب رقیق شدن خون می‌شود.

13- زیتون، دارواش (کشمش کولی) و دم اسب، جلوگیری از سفتی عروق می‌کنند.

14- کلم، کاسنی، غوره، عناب، یونجه، شنبلیله، شبدر، سیاه دانه، ریواس و زالزالک، زرشک و زغال اخته موجب تصفیه خون می‌شوند.

15- هویج، سیب و کرفس موجب باز شدن عروق می‌شود.

16- هلو، نعناع، مرزه، ماش و شلیل باعث کاهش غلظت خون می‌شود.

چه کنیم که خونمان دوباره غلیظ نشود؟

یکی از سوالات افرادی که خون شان به حالت طبیعی برگشته این است که چه کار هایی انجام دهیم تا خون مان دوباره غلیظ نشود؟ این افراد بهتر است هم برای جلوگیری از غلیظ شدن خون و هم برای کمک به نیازمندان، به طور مستمر خون بدهند. مردان بهتر است هر سه ماه و زنان هر چهار ماه یکبار خون شان را اهدا کنند.